grote Steen (Uluru)

12 november 2016 - Uluru, Australië

Voor onze reis in Australië hebben we een aantal dagen uitgetrokken om naar het midden van Australië te gaan. Dit is bekend om het rode centrum vanwege de rode kleur van de grond. In de outback staat een 213 meter hoge rotsformatie, deze steen draagt de naam Ayers Rock, of zoals de oorspronkelijke bewoners van Australië het noemen : Uluru. Wij noemen het de grote Steen ;)  Deze steen neemt een bijzondere plaatst in voor de oorspronkelijke bewoners van Australië (de Aboriginals).

Vanuit Melbourne vlogen we in een paar uur tijd naar Ayers Rock. Hier was het 1,5 uur vroeger. Bij aankomst kregen we van het verhuur bedrijf een upgrade van een kleine Hyundai i20, naar een mooie mega Toyota 4x4 Fortrunner, waarop Arnoud begon te glunderen.

In Uluru is er een resort gemaakt om de steen heen (Yulara). Dit resort bestaat uit meerdere parken met huisjes en een camping. Speciaal voor deze week heeft Arnoud onze tent uit Nederland meegenomen omdat hij graag wilde kamperen. Nadat we de tent snel hadden opgezet hebben we verkoeling gezocht bij het zwembad. Het was rond de 40 graden en een zwembad is dan geen overbodige luxe.

Vanwege de extreme warmte waren er die dag windhozen precies op de plek waar onze tent stond. Onze tent stond er nog, hoewel één van de tentstokken gebroken was. We hadden geluk want de tent van de buren was hoog in de bomen gewaaid (zie de rest van de foto’s in het fotoalbum). Gelukkig kon de tentstok provisorisch gemaakt worden en onze tent stond weer als een huis.

In de avond zijn we naar Uluru gereden om de zonsondergang te bewonderen. De laatste zonnestralen van de dag schijnen dan op de steen waardoor de steen mooi rood kleurt. Een prachtig gezicht!! Moe maar voldaan konden we terugkijken op een geslaagde dag.

De volgende dag zijn we na de mooie zonsopgang naar  het nationaal park Kata Tjuta gegaan. Dat is een rotsformatie die zo'n 50 km rijden van de Uluru ligt. We waren daar om 9 uur in de ochtend, het was flink warm. Om 11 uur sluiten ze de wandelpaden omdat het anders te gevaarlijk is om er te wandelen vanwege de extreme hitte. We hadden liters water mee en vol goede moed zijn we begonnen aan de wandeltocht (anderhalf uur - drie uur) om het uitzichtpunt te halen. Gelijk al bij het begin sloeg ook hier het noodlot toe: vliegen! Deze vliegen zijn van het type die graag rondom je oog en neus zitten, erg irritant. We hebben twee van de kledingnetjes van Nelly gebruikt om onze ons gezicht te beschermen, waardoor we er niet erg charmant uitzagen. We hebben het gehaald en hebben daarna een echte muskietennet gekocht en opnieuw verkoeling gezocht bij het zwembad.

De volgende dag zijn we om 5 uur in de ochtend vertrokken om de zonsopgang te zien, omdat vroeg opstaan toch vermoeiend is, zijn we terug gegaan naar de camping en hebben we de rest van de dag heerlijk bij het zwembad gelegen.

De vierde dag zijn we vroeg ( maar niet te vroeg) vertrokken met de auto, want we gingen naar Kings Canyon!  Kings Canyon is een kloof in het nationaal park Watarrka. De wanden van deze kloof zijn erg hoog en in het midden kan je afdalen om daar naar de 'garden of eden' te gaan. In de bodem van de kloof stroomt de Kings Creek. Na een supermooie rit van ongeveer 3 uur dwars door de outback, zijn we aangekomen in kings canyon. Ook hier was het 40 plus graden en zijn we gelijk het zwembad in gegaan. We gingen vroeg naar bed want de volgende dag stonden we om 05.00 op om de tent af te breken. We gingen de drie uur durende  'rim walk' te doen. Na de ervaring in Kata Tjuta was het wel wenselijk om het zo koel mogelijk te hebben. Het uitzicht was echt onwijs mooi, prachtige vergezichten en mooie rotsformaties met tussen de stenen een groen paradijs.

Gelukkig kwamen we voor de extreme hitte weer aan bij de auto en zijn weer terug gereden de camping bij Uluru waar we voor de laatste keer de tent gingen opzetten. Met veel moeite hebben we de tent een laatste keer kunnen opzetten. We merkten op deze laatste dag dat de tent echt op was. De volgende ochtend heeft de tent (waar heel veel vakanties en festivals in zijn gekampeerd) zijn laatste rustplaats in een vuilnisbak in Australië gekregen, wat ook wel toepasselijk is, want de tent had de naam Australia met de gele verkeersborden en al erop.

We zijn weer rustig aan naar het vliegveld gereden en weer aan boord gegaan met als bestemming Sydney. We hebben daar één nachtje Airbnb gedaan om aan ons volgende avontuur te beginnen: Nieuw Zeeland!!

1. Gerry en cor:
    26 november 2016
    hallo allebei
    wat genieten jullie
    nog geen heimwee naar holland
    heel veel plezier samen
    en kom gezond weer terug
    grt van ons
  2. Wanda:
    26 november 2016
    Hey Nelly en Arnoud! Wow! Wát een overgang in temperatuur zeg! Een zwembad in de buurt is dan inderdaad wel erg fijn :)