van Hoi An met de motor naar Hue

9 februari 2017 - Hue, Vietnam

We kwamen rond het middaguur aan in Na Trang. Na Trang staat bekend om de hoeveelheid Russen. We hebben eerst onze zware backpack gedropt bij de busmaatschappij  waar we in de avond de nachtbus zouden nemen richting Hoi An. We hebben die middag  heerlijk aan het strand onder een parasol op een ligbedje gelegen aan zee. Die avond kwamen we nog een Nederlands stel tegen die na één nacht in een schimmelhok voor te veel geld, ook Na Trang wilden ontvluchten. Die hadden blijkbaar de absolute jackpot betaald van 1.5 miljoen. We voelden ons gelijk wat minder slecht over de door ons betaalde hoofdprijs voor onze bustickets.

Hoi An
We kwamen in een regenachtig, donker Hoi An rond een uur of 5 in de ochtend aan. Nadat het wat droger was, zijn we naar ons hotel gelopen waar we vermoeid aankwamen. Rond 11 uur konden we gelukkig al onze kamer in. We hadden eerst voor 1 nacht geboekt. Het bleek een nieuw en luxe hotel  te zijn, waar we een heerlijk zacht bed en een fijne douche hadden.
IMG_4567 IMG_4638 IMG_4615

Hoi An staat bekend om z’n sfeervolle lampionnen en kleermakers. Je kunt allerlei kleding op maat laten maken. De Historische binnenstad, dat op de werelderfgoedlijst staat, is gevuld met schoenmakers, kleermakers en restaurantjes. Overal wordt je verleid om een mooie jurk, jas of pak te kopen. De mooiste en laatste designs van bekende modehuizen worden hier voor een fractie van de prijs op maat nagemaakt. Omdat we nog een paar maanden op reis zouden zijn en het naar Nederland sturen ook een risico is,  vanwege de invoerrechten hebben we besloten om geen kleding te laten maken. Na de drukte en reizen hebben we in Hoi An rustig aan gedaan. Helaas hadden we ook een aantal regenachtige dagen waardoor we lekker rustig aan hebben gedaan.
IMG_4520 IMG_4627 DSC00236

Easyrider tocht over de Hai Van pas.
Op ons afscheidsall-in-one feestje hebben we van Rutger en Nina een kaartje gekregen met de contactgegevens van een Easyrider die ons naar Hue kon brengen. Een easyrider is een soort van lange afstands motor taxi. Op onze laatste dag in Hoi An  kwam hij ons met z'n zoon ophalen en zijn we achterop gesprongen.

DSC00317 (2) IMG_4790 IMG_4714

Het was die dag prachtig weer en heerlijk zonnig , ideaal weer voor een supermooie rit langs de marmeren bergen, over de van hall pas, langs de olifanten waterval en vissersdorpjes ( Check de vietnam special van top gear! ). Na de mooiste motortocht van ons leven, zijn we afgezet bij een klein hotelletje in het centrum van Hue.
IMG_4852IMG_4649IMG_4786

Hue
Hue staat bekend om de verboden stad, wat ook weer op wereld erfgoed lijst staat. Ook is er een waterpretpark gemaakt, maar dat is nooit afgemaakt en ligt er nu verlaten bij. We besloten om deze twee dingen te bezoeken in de dagen die we in Hue hadden.

Het attractiepark is ooit voor 3 miljoen dollar gebouwd, maar toen het geld op was en het park nog niet af, was er geen geld meer om het verder af te maken. Het is een soort niemandsland geworden. Het is een imposant park met mooie godzilla toegangs- poort, verlaten glijbanen en een basin voor een dolfijnen of zeehonden show. Tot een jaar geleden leefde er alligators in het park, maar deze zijn door de gemeente uit het park gehaald, wat het bezoek iets minder spannend maakte.
arnoud draak koe bij het attractiepark glijbaan arnoud glijbaan N

De verboden stad
Gedurende 1802 en 194 was Hue de keizerlijke hoofdstad van Vietnam. Er staat een heel erg groot ommuurde stad waar het paleis van de voormalige keizer van Vietnam staat. De muren en terrein is behoorlijk groot en je kunt er makkelijk een hele dag rond lopen. We hadden maar één middag, maar dit was voldoende om een goede indruk te krijgen van dit reusachtige bouwwerk.
DSC00433 (2) verboden stad rode doorgang verboden stad

Na Hue was het tijd om door te gaan naar de grotten van Phong Nha. Maar hierover in ons volgende verslag meer!  Voor meer foto's zie onze fotoalbum.

1. Rutger & Nina op reis:
    9 april 2017
    Leuk verhaal weer! Wauw wat is Vietnam toch prachtig!