Hobbiton

21 november 2016 - Hobbiton (Matamata), Nieuw-Zeeland

Nadat we ons verdiept hebben in de Maori cultuur en Britse inmengingen rond de bay of islands. Gingen we verder op onderzoek uit: De inmengingen van de Amerikaanse film industrie. We gingen naar Hobbiton, waar de Lord of the Rings en de Hobbit trilogieën zijn opgenomen.

Het weer werd slechter en slechter naarmate we vanuit de bay of Islands terugreden naar Auckland op weg naar Hobbiton. We gingen slapen op een gratis camping aan de kust in de plaats Tauranga waar we 's nachts lekker door elkaar werden geschut door de stevige windkracht.

De volgende dag was het stralend weer, een prachtige dag om het dorpje van de Hobbits te bezoeken. Op het moment dat je aankomt merk je, dat er nog steeds een miljoenenindustrie achter deze films zit, het was erg druk!

We konden gelukkig nog net mee met de laatste tour van die dag. Ook al was het geen goedkope rondleiding, het was echt gaaf om uitleg te krijgen over de huisjes, de manier van filmen en je mag door een filmset lopen, sommige huisjes( ze zijn leeg van binnen), de scenes in de huisjes zijn in Wellington opgenomen).

Ze hebben een heel dorp gebouwd van in totaal 44 hobbithuisjes, allemaal in verschillende groottes, dat was nodig voor het filmen, zodat bijvoorbeeld Gandalf ook echt groot leek als hij bij een huisje zat. Ze hebben er zelfs een hele boom nagebouwd omdat er in het boek stond dat een hobbit huisje onder een eikenboom stond. Voor LOTR hebben ze er eentje omgezaagd in een dorp verderop, maar die was bij het filmen van de hobbit films al weer dood. Om toch dezelfde boom te krijgen, hebben ze er één nagemaakt. Een hoop details uit boek werden gevolgd. Zo ook een passage waarin stond dat Gandalf met Een hobbit met zonsondergang in het dorpje in de zon zaten. Omdat in het echt de zon aan de verkeerde kant onder gaat, hebben ze de scène om 4 uur ’s in de ochtend achterstevoren  opgenomen. Als je de scène opnieuw bekijkt, kun je zelfs de vogels achteruit zien vliegen!

Met een voldaan gevoel zijn we doorgereden naar een camping aan het water om de volgende de vulkanische activiteiten verder te onderzoeken.

1. Ruud & Netty:
    11 december 2016
    Geweldig, super om zo met jullie mee te reizen.
    Misschien toch weer eens de LOTR bekijken ;-)