Mui Ne en Dalat

31 januari 2017 - Dalat, Vietnam

Hallo volgers, hierbij weer een nieuw reisverslag :)

Mui Ne
Vanuit Phu Quoc vlogen we terug naar Ho Chi Minh city. Eenmaal in het centrum aangekomen regelde Arnoud snel tickets voor de bus naar Mui Ne. Na een lange reis van ruim 6 uur kwamen we aan in Mui Ne, een klein plaatsje aan de kust. Het hotel hadden we inmiddels geboekt via booking.com. In de avond gingen we wat eten en viel het ons op dat er overal Russische menu kaarten waren. In de dagen erna huurden we een scooter en gingen we naar de Fairy stream en de beroemde duinen. We moesten een stuk door het water lopen om terecht te komen bij een soort van oranje duinen.
fairy stream door het water fairy stream jump fairy stream

Daarna gingen we door naar de rode en witte zandduinen. Arnoud navigeerde terwijl ik op de scooter reed. Ik reed pal achter een auto op tempo en zag een agent half z'n stok ophouden maar hij leek semi verbaasd. Meestal rijden er geen vrouwen achter het stuur. Het is ongebruikelijk dat de man achterop zit. Ik reed stevig door en achteraf hoorde we van andere toeristen dat de politie regelmatig toeristen aanhoudt om op die manier hun bonus binnen te halen. De duinen waren prachtig om te zien, het leek op een soort van kleine woestijn naast de kust. We hadden die dag prachtig weer en genoten van een mooie route langs de kust waar veel kitesurfers te zien waren.
IMG_4202 (2) DSC00090 (2) mui ne weg

Dalat
In Dalat sliepen we de eerste nacht in een questhouse buiten de stad. In verband met het Vietnamese nieuw jaar kregen we een andere kamer dan dat we hadden gereserveerd. We hadden geen eigen douche en wc en sliepen op de grond. We besloten om verder te kijken en vonden een fijn hotel in het centrum voor 3 dagen. Vanwege het Vietnamees nieuwjaar en de drukte die daarbij komt kijken, werden de prijzen tenminste verdrievoudigd en gingen we weer op zoek naar een andere plek voor de laatste 2 nachten. Reizen tijdens deze dagen gaat erg moeizaam, ook de meeste restaurants waren dicht. De laatste nacht hebben we om de kosten te drukken geslapen in een dorm. Het was een enorme chaos in de stad. Vietnamezen bezochten massaal hun familie of gaan rond deze periode zelf op vakantie. Wat ons verder opviel dat zelfs op een groente en fruitmarkt wat bestaat uit zeer smalle straten, het toegestaan is om met je scooter te rijden. Overal waren scooters. Mensen kopen rond het Chinese Nieuw Jaar vaak een soort van kerstboom (mandarijnenboom). De dag erna kwamen er draken langs de huizen met getrommel, dit om negatieve spirit weg te drijven. Ook is het gebruikelijk om elkaar ‘lucky money’ te geven.

Dalat staat verder bekend om zijn mooie watervallen en natuur. We hebben een spannende avontuurlijke activiteit geboekt, Canoying. Dit houdt in dat je gaat abseilen, o.a. van een hoge waterval, klimmen en gaat springen van rotsen. Het was zeer spannend, waarbij ik (nelly) enigszins angstig was om van de hoge waterval te abseilen. Nelly maakte nog een gevaarlijke slip terwijl zij van een rots sprong. Gelukkig hadden we een reddingsvest aan, wat de nodige bescherming bood.
canoying arnoud canoying n

Verder hebben we een Tour gedaan waarbij we naar een krekel boerderij gingen, zagen we een bloemen kwekerij, een minority village, een pagoda en hebben we de elephant waterval gezien.  Bij de waterval moest je uitkijken om niet te vallen, verwacht geen keurig aangelegde paden. Ook hebben een bijzonder huis bezocht, ‘Crazy House’ , wat een prachtige kunstcreatie is.
DSC00148 (2) big buddha IMG_4351 (2) uitzicht koffieplantage IMG_4317 (2) in de slaapbus richting hoi an

In de avond zijn we naar een leuke bar (100 roofs bar) wat gaat drinken met een ander stel dat we hadden ontmoet tijdens de tour. Deze bar leek qua stijl op het crazy house. Verder was het een hele uitdaging om de stad weer uit te komen. De bussen waren zeer snel volgeboekt en inmiddels ook vervijfvoudigd in prijs. We werden gewaarschuwd voor het plaatsje Na Trang waar alle hotels ook uitverkocht zouden zijn en tevens vol zou zitten met Russen en Vietnamese toeristen. Uiteindelijk hebben we twee bus tickets kunnen regelen en zijn we met een lange tussenstop in Na Trang (heerlijk 6 uur chillen aan het strand) met de nachtbus aangekomen in het sfeervolle Hoi An.