Bangkok & Siem Reap (Angkor Wat)

12 januari 2017 - Siem Reap, Cambodja

Vanaf Indonesië zijn we met 2 tussenstops in Surabaya en Jakarta naar Bangkok gevlogen. We kwamen 7 januari laat in de avond aan in ons hotel in Bangkok. We waren precies 2 jaar geleden al in Bangkok geweest, dit was een mooie gelegenheid om alsnog een aantal dingen te zien om vervolgens door te reizen naar Cambodja.

Bangkok
De volgende dag zijn we naar de grootste markt van Bangkok geweest, de Chatuchak-markt. Deze markt was echt enorm groot, ze verkochten er werkelijk waar alles.Vervolgens zijn we doorgegaan naar Wat Pho, een prachtig tempelcomplex waar de 'Big Buddha' ligt, deze is 46 meter lang en 15 meter hoog.

bangkok liggende buddhabangkok wat pho

Daarna zijn we doorgelopen en kwamen uit bij een pontje die ons naar de overkant van de Menam rivier bracht. Eenmaal aan de overkant namen we een tuktuk richting het metrostation bij ons hotel. Nadat we betaald en uitgestapt waren en de tuktuk al weg was, realiseerde we dat bij het verkeerde station gedropt waren.

bangkok tuktuk (2)De dag erna hebben we tot laat in de middag series en films gekeken, we waren immers nog herstellend van de voedselvergiftiging. Rond een uur of drie besloten we dat het tijd was om wat te eten. We raakte aan de praat met een local die een lekker restaurantje wist, Hij regelde in snel tempo een tuktuk voor ons en we zouden dan gedropt bij het restaurant. We kwamen uit in een achterafgebied met maar één restaurant in de buurt. Eenmaal binnen werd ons vermoeden bevestigd, ze vroegen de hoofdprijs. We besloten om terug te lopen want de tuk tukker wilde ons niet terugbrengen voor hetzelfde goedkope bedrag. Gelukkig had ik (Arnoud) een kaart van Bangkok zodat we,  wisten waar we waren. Na een flink stuk wandelen en een flink stuk met de metro waren we weer op ons beginpunt. Het was inmiddels 18.00 en we hadden nog niet echt iets gegeten. Het was ook gaan regenen en na lang zoeken vonden we uiteindelijk om 19.00 een fijn restaurantje.

Cambodja
De volgende dag (10 januari) stond in het teken van onze reis met de trein naar Cambodja. Deze 5.5 uur durende trein zou om 5.55 vertrekken vanaf Bangkok. Om 4.00 ging de wekker, maar het was echt nog heel erg vroeg en besloten de trein later te nemen, om12.00 en zouden nog voor middernacht bij onze eindbestemming Seam Riep aankomen.Met de taxi werden we bij het station gedropt in Bangkok. We wisten dat de grens tussen Thailand en Cambodja bekend staat als tourist scam capital, we waren daarom blij dat we onze visums al hadden. Eenmaal aangekomen zijn we voor een schappelijke prijs gedropt bij de grensovergang. Helaas had ik niet exact het wisselgeld en de tuktuk bestuurder ook niet.

Alsof het was afgesproken verscheen er een man die Engels sprak en ons wel kon helpen wisselen. Hij was van 'zogenaamd ' van de overheid en zou ons ook helpen om de grens over te steken. Eenmaal in het bezit van het wisselgeld, konden we de man volgen naar de juiste rij voor toeristen om ons paspoort te laten stempelen om Thailand uit te gaan. Na het stempelen stond hij te wachten achter het stempelkantoortje om ons verder te begeleiden naar de Cambodjaanse grens. We waren relatief snel alles doorgekomen en we waren rond 19.30 in Cambodja!

Vanaf de grensovergang moesten naar Siem Reap: een tocht van 150 km. Voordat we het wisten had het mannetje al een 'taxi' geregeld en we moesten instappen. We wilden eerst een prijs afspreken, maar dat kon niet want hij wist niet het bedrag in dollars. Er stonden nog twee mannetjes klaar om tassen naar binnen te gooien. Het werd een beetje ongemakkelijk en we voelden ons onder druk gezet, maar we wilden ook niet in het donker op pad gaan. We konden verder onderhandelen in de taxi, want de taxi moest echt snel weg. Omdat we dachten dat we nog wel iets van de prijs af te kunnen halen, stapten we in en de auto reed weg.

Eenmaal in de auto ging de discussie dezelfde richting op: de prijs stond vast. We waren gescamd en hij kon ineens wel het bedrag noemen in dollars. Een normale taxi was 45 dollar deze was 65. De optie was nu: 'terug' of 65 dollar. Met onze tuktuk scam nog vers in het geheugen, beseften we ons dat we ook naar een andere plek zonder voorzieningen teruggebracht konden worden. We zaten nu in de taxi en we zouden snel  in Siem Reap zijn. We waren moe van de treinreis en de grensovergang en terugrijden en ander vervoer zoeken in het donker zagen we ook niet echt zitten. We besloten om het maar te laten zitten en met tegenzin de 65 dollar te lappen, de taxi, wilde ons niet naar het centrum brengen, maar alleen maar de rand van de stad waar een tuktuk ons verder zou brengen naar een hotel naar keuze.

We waren inmiddels aangekomen bij de tuktuk en bij het uitstappen heeft Nelly haar gram gehaald bij de taxi chauffeur over de scam wat ontaarde in een discussie. Uiteraard het bedrag betaald om maar weer verder te kunnen gaan. De tuktuk bestuurder heeft er baat bij om je op te halen en je naar een hotel te brengen, de kans is namelijk bijna 100% dat je volgende dag naar de angkor tempel gaat. Daarbij bied hij zichzelf aan als gids. We waren moe en we hebben het eerste de beste hotel genomen dat ons werd aangeboden. De volgende dag zou onze tuktukker terugkomen voor de reisroute naar de tempels.

Om 10.00, net na het ontbijt zaten we weer samen om de reisroute te bespreken. Deze man kon goed Engels en we hadden er redelijk wat vertrouwen in dat deze tuktukker geen onderdeel was de scam, maar gewoon zelf z'n brood bij elkaar moest verdienen door in de tuktuk rond te rijden. Nadat we voor 35 doller een extended tour hebben afgesproken. Gingen we naar zijn tuktuk. Daar stond weer een mannetje (z'n 'broertje' ) klaar die de eigenlijke trip zou gaan doen, want zijn 'moeder' moest hij deze middag ophalen. Ons bekroop weer het gevoel van een scam en Nelly vertrouwde het helemaal niet meer en liep weg. Ik was iets beter van vertrouwen, maar ik liep toch met haar mee.

Siem Reap Angkor Watangkor wat

Verlost van de tuktukkers, was het tijd voor plan B: de fiets. In Cambodja en zeker in Siem Reap, mag je als buitenlander niet op een brommer rijden. Dan beroof je de tuktukkers van hun geld. Je hebt dan 2 opties of je gemotoriseerd laten rijden of zelf ongemotoriseerd rijden. We kozen voor de fiets. Diezelfde dag hebben we Siem Reap al verkend en hebben we tickets gekocht.

Met de fiets naar de Angkor Wat
Na een nacht slapen, kwamen we na een 9 km fietstocht aan bij de grootste, uniekste en bekendste tempel: de Angkor Wat, dit is de tempel die ook op de vlag staat van Cambodja. Erg indrukwekkend.  Het was inmiddels midden op de dag en het begon erg heet te worden, maar we hadden nog een aantal tempels en bezienswaardigheden voor de boeg.

We bestegen ons stalen ros en we ging door naar de Angkor Thom, dit is een ronde tempel die op een paar kilometer afstand staat van Angkor Wat.

angkor thom (2)fietsen bij angkor wat (2)

Deze is was kleiner, maar er waren niet minder toeristen, we gingen snel weer door naar de volgende tempel. Dit was de Ta Prohm, ook wel bekend als de "Tomb Raider" tempel. De zon begon al wat lager te staan, wat iets meer verkoeling gaf, maar door de lager hangende zon, waren ook de kleuren een stukje mooier.

ta prohm (3)ta prohm (2)ta prohm

We waren al aan de late kant voor de zonsondergang op de Phnom Bakheng tempel en besloten  deze over te slaan en nog eventjes aan het water bij de Angkor Wat te gaan zitten en daar naar de indrukwekkende tempel te kijken voor we weer richting ons hotel gingen.

Siem Reap Angkor Wat4

We kwamen moe maar voldaan na een uitputtende maar zeer geslaagde fietstocht. Vervolgens gingen we diezelfde avond rond 2300 door met de nachtbus naar onze volgende bestemming Phnom Penh.

voor meer foto's zie het foto-album :)

1. Ruud & Netty:
    21 februari 2017
    Wow, we hebben weer genoten van jullie verhaal en foto's.
    Wat een belevenissen.
  2. Martijn:
    24 februari 2017
    Wat een spannende gebeurtenissen. Ik zou helemaal niemand meer vertrouwen daar. Veel plezier & stay safe!
  3. Mirjam:
    25 februari 2017
    Prachtige plaatjes, maar door jullie verhaal over die oplichters wel een beetje eng. Heel veel plezier op jullie volgende plek!