Nusa Lembonang & Canggu

7 januari 2017 - Nusa Lembongan, Indonesië

Na een paar heerlijke dagen in Ubud op Bali, was het tijd om naar ons volgende tropische eiland te gaan. Dit keer een klein eiland: Nusa Lembongan.

Het ligt op een half uur varen met een Fast Ferry vanuit Sanur. We kwamen aan op het eiland we werden gelijk in een open wagentje gestopt die ons naar het resort bracht. Het resort bestond uit 8 bungalows rondom een zwembad. We hadden een redelijk luxe, maar niet al te dure bungalow uitgezocht waar we de enige waren tijdens ons verblijf. In totaal waren er drie man personeel die de hele dag voor ons klaar stonden om te helpen. Dat voelde voor ons wel een beetje ongemakkelijk aan.

resorthotel Nusa

Onze eerste dag zijn we in de middag het strand in de buurt gaan verkennen. We zaten in een hoek van een eiland waar we een hoop stranden en restaurants konden aanlopen. Het dichtstbijzijnde strand was op 10 minuten lopen van ons resort. We hebben een lekker restaurant uitgezocht met een prachtig uitzicht over de zee. De golven waren op een groot deel  van het eiland zeer ruig. In het donker zijn we teruggelopen, wat best een uitdaging was in het donker en Google Maps je door de jungle stuurt. Maar ook dat hebben we zonder dodelijke dieren tegen te komen weer overleefd
mushroom beach sunsetuitzicht restaurant  Mushroom

De volgende dag hebben we heerlijk gerelaxt, boekje gelezen en gezwommen in het zwembad In de avond zijn we opnieuw lekker wezen eten in de mushroom bay waar ze ook een infinity pool hadden.

mushroom beach infinity poolmushroom beach infinity pool2

Na een dag lekker relaxen was het tijd om wat meer van het eiland te zien. Rondom ons hotel waren een aantal attracties, zoals de sunset point en de devil's tear en dream beach. Sunset point en dream beach behoeven weinig uitleg, maar de devil's tear wel: dit een klif waar de golven met een enorme kracht tegenaan beuken. Hierdoor zijn de kliffen wat uitgehold en als hier het water in beukt, geeft dat een spectaculaire golf die dan weer terugslaat vanuit die uitgeholde klif, in combinatie met het mooie blauwe water, levert het een spectaculair schouwspel op!

Sunset point watersplashsunset pointdevils tear (2)devils tear (4)sunsetpoint sunsetsunset point (5)

De dag erna hebben we een scooter gehuurd en zijn we het eiland rond gegaan. Het eiland is in een uur rond te scooteren. We zijn naar de hotspots gereden die het eiland te bieden heeft. Er was 'de gele brug', maar die is vlak voor wij kwamen ingestort. Deze brug verbond Nusa Lemongan met het naast gelegen, Nusa Ceningan. Bij dit tragisch ongeluk kwamen er 8 mensen om het leven. De brug wordt weer opgebouwd en zal binnenkort weer klaar zijn. Op de brug stonden destijds waarschuwingen dat er met maximaal 2 scooters tegelijkertijd op gereden kon worden, maar veiligheid is hier optioneel. Na de brug zijn we doorgescooterd naar het mangrovebos en hebben we geluncht aan zee met uitzicht over Bali. 's Avonds hebben we weer in de mushroom bay gegeten vanwege het snelle internet zodat we een reisverslag online konden zetten

reparatie yellow bridgespullen vervoeren per bootnusa lembonang

Onze laatste dag in het resort zat er op en we hebben wat rond geshopt in de buurt om wat goedkoper te verblijven. Waar we eerst 35 euro per nacht betaalden, betaalde we nu 14 euro per nacht. Het ontbijt was dan wel niet inclusief, maar gelukkig zijn er genoeg tentjes in de buurt om lekker te eten.

31 december, oud en nieuw. Deze dag hebben we weer een scooter gehuurd en hebben we lekker geluncht met uitzicht op de yellow bridge (of wat er van over is) en de twee eilanden. We zijn daarna doorgereden naar het mangrovebos en daar weer lekker aan de zee een boekje gelezen.

mangrove point (2)mangrove forest nelly bij de boot

Aan het eind van de middag zijn we weer naar mushroom bay gegaan. Dit is het strand dat het meest dichtbij onze hut is. We hebben daar heel rest van de middag op een beanbag gezeten en Nelly heeft nog lekker gezwommen. In de avond hebben we een restaurantje uitgezocht en hebben we heerlijk gegeten en cocktails besteld tot het 00.00 was. Er werd vanaf het strand behoorlijk wat vuurwerk afgestoken, wat erg mooi was om te zien. Ook hier is veiligheid optioneel en af en toe vloog er een verdwaalde vuurpijl de verkeerde kant op.

oud en nieuw mushroom beach cocktailmushroom beach

Op de dagen erna hebben we gelezen en gezwommen bij mushroom  bay. Op 3 januari onze laatste volle dag op het eiland besloten we om toch nog 1x een activiteit te ondernemen: snorkelen. Nusa Lembongan is een uitstekende locatie om de onderwaterwereld te bewonderen. Voor een paar euro wordt je met een bootje naar de snorkellocatie gebracht en kun je een uur snorkelen. Het snorkelen ging Nelly beter af dan mij en ik had het na een half uur gezien vanwege zeewater in m’n longen door geen officieel snorkelmasker te gebruiken Het was erg mooi om alle verschillende vissen onder water te zien! Met de Chinese ‘gopro’ hebben we ook nog een mooi filmpje gemaakt
door de mangrove (2)door de mangrove (3)kaptein

De dag erna zijn we opgehaald en met de boot weer in sanur aangekomen. Na wat onderhandelingen zijn we met de taxi Naar onze laatste bestemming gereden: Canggu. Dit is een van de surf en strand walhalla's van Bali. We gingen surfen!

surfplankentempel

De eerste dag dat we aankwamen was het grauw weer, maar we konden goed de buurt verkennen en we hebben de rest van de dag rustig aan gedaan. De dag erna was surf dag! We hebben een surfboard gehuurd en we gingen surfen (zonder les). Eerst ging ik(Arnoud) surfen.

Canggu surfensurfen 7

Als je op je surfboard ligt, merk je al dat je al je spieren moet gebruiken om stabiel op het plankje te blijven liggen. Het bleek voor mij een te grote opgave te zijn om überhaupt op m'n knieën te gaan zitten. Na mijn surfavontuur was het de beurt aan Nelly. Die had het duidelijk vaker gedaan! Als een echte surf chick ging ze het water in en alhoewel het toch best lastig was heeft ze toch maar mooi op haar knieën een golf meegepakt!

Canggu nelly pakt een golfsurfen

In de avond hebben we een salade en wat andere dingen besteld bij een restaurantje dat goed stond aangeschreven op TripAdvisor. Echter die nacht sloeg het noodlot toe: Voedselvergiftiging. Beide waren we er slecht aan toe, Nelly nog erger dan ik (met hoge koorts de volgende dag). Na één dag flink te zijn afgevallen in bed en toilet en  was het weer tijd om door te gaan naar Bangkok. Gelukkig voelden we ons die ochtend al ietsje beter. We hadden die ochtend een Uber besteld om ons naar het vliegveld te brengen. Uber bestuurders moeten blijkbaar in Bali vrezen voor hun leven. Je moet niet zeggen dat je wacht op Uber en ook zeker geen telefoon in je hand hebben. De locals zien Uber als broodroof en zijn daardoor niet geliefd bij de bevolking. Ruim op tijd kwamen we bij het vliegveld aan en we konden heerlijk wachten in lounge totdat onze vlucht vertrok naar ons volgende avontuur.

zie ons fotoalbum (bovenin) voor meer foto's :)