New Zealand, Auckland en Whangarei

16 november 2016 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Hoi lieve volgens,

Nadat de Nederlander Abel Tasman met goede verhalen thuis kwam over een stuk land ten oosten van Australië, verheugden we ons op het zien van Nieuw Zeeland. In eerste instantie wilde Abel het niet vernoemen naar een provincie uit Nederland, maar na een aandringen werd het land waar de kiwi's wonen Nieuw Zeeland genoemd, wat weer door captain Cook en import Engelsen verbasterd werd tot New Zealand.

We gaan voor een kleine 6 weken op expeditie naar Nieuw Zeeland  om meer over het land en de geschiedenis te weten te komen. Onze eerste bestemming in NZ was het internationale vliegveld van Auckland waar we op 12 november aankwamen. Er was voor de komende weken regen voorspeld, dit betekende dat het alleen maar beter kon worden.

We hadden voor de eerste nacht een hotel geregeld in het centrum van Auckland, dit omdat we pas de dag erna de camper konden ophalen. We moesten alleen nog in het centrum zien te komen. We besloten om  de skybus te nemen. De instructie was om bij de eerste halte uit te stappen en wij gingen er braaf uit toen de eerste halte werd omgeroepen. Eenmaal buiten besefte we wij ons: 'dit is heel Auckland centrum nog niet.' Het werd al wat donkerder en een half uur later kwam de volgende skybus er gelukkig al aan. Wij zwaaiden heel erg hard naar de buschauffeur met ons ticket, maar de bus reed ons keihard voorbij. Gelukkig stonden we bij een echte bushalte waar ook echt bussen stopten, na wat gekletst te hebben met de locals bleek deze bus ook naar het zelfde punt toe te gaan als ons hotel en was dat probleem ook weer opgelost. Diezelfde avond hebben we

hebben we Auckland verkend, door de hoofdshopping straat gewandeld en goedkoop maar lekker in een Japans restaurantje gegeten. Auckland is een grote stad met veel winkels, restaurantjes en een haven. In en om Auckland woont ongeveer een 1/3 van de bevolking van Nieuw Zeeland, zo'n 1.6 miljoen mensen.

De volgende dag hebben we natuurlijk ons beklag gedaan bij het Skybus hoofdkwartier. Nelly heeft met haar lieve glimlach en  haar vlotte babbel gezorgd dat we met ons ticket van de vorige dag weer terug naar het vliegveld konden komen,  waar we werden opgehaald door ons camper verhuur bedrijf. Uiteindelijk waren we door onze pech toch een stukje goedkoper uit.

Eenmaal bij de happy camper verhuur, bleek dat we een mooie en luxe camper (ten opzichte van de vorige) kregen: de Happy Black Sheep. Op het moment dat we gingen vertrekken van het terrein, brak de sleutel bij het starten van de auto. Precies op de breekrandjes zagen we de lijmresten zitten: wij waren niet de eerste.. Een monteur maakte de sleutel met ductape weer tijdelijk in orde en we werden op pad gestuurd met een missie om de sleutel bij een sleutelboer te laten repareren op kosten van het verhuurbedrijf.

happy black sheep

We konden eindelijk gaan!
Omdat internet erg handig is, ook om überhaupt de sleutelboer te kunnen vinden,  besloten we om gelijk internet te gaan regelen. Dit bleek niet erg soepel te gaan. De lokale verkoper snapte niet veel van de nieuwe Vodafone opties. We liepen de winkel uit zonder een werkende prepaid sim, wel met 50 dollar beltegoed. We moesten maar eventjes naar een Vodafone winkel gaan om daar het één en ander verder te regelen. Onze pogingen voor een Vodafone winkel strandde die dag om 5 uur 's middags bij een dichte Vodafone winkel. We hadden nog wel gratis WiFi van de lokale bouwmarkt zodat we in ieder geval onze navigatie konden instellen.

Whatipu
Die avond zijn we al gelijk een stukje gaan touren, we kwamen uit bij Whatipu: een prachtig stukje natuur op een uur rijden van Auckland. We hebben daar op het strand tussen de rotsformaties gelopen en de woeste zee aanschouwd en zijn toen voor het eerst in ons blije zwarte schaapje in slaap gevallen.

watipu (4)

Aardbeving
De dag erna was er een aardbeving geweest, waar wij pas later op de hoogte waren. Op het zuidereiland was er veel schade in de omgeving van Kaikoura. De beving werd zelfs gevoeld in het zuiden op het Noordereiland. Voor de vele kiwi’s was het schok, het herinnerde zich aan de grote aardbeving in 2011 in Christchurch, waar veel slachtoffer waren gevallen en een groot gedeelte van de stad geruïneerd was.

Op maandag moesten we twee dingen (internet en sleutel laten repareren) regelen voordat we verder konden. Voor nummer 1 kwamen we al gelijk uit bij een Vodafone winkel die onder verbouwing was. Gelukkig bood het café waar de auto naast geparkeerd stond gratis WiFi aan en onze volgende poging bracht ons bij de volgende Vodafone locatie: het Vodafone hoofdkantoor, daar viel ook niets te regelen. De volgende stop was midden in het centrum. Bij Vodafone locatie #4 konden we eindelijk onze aansluiting laten regelen. Gewapend met een werkende internet verbinding, zijn we naar de sleutelmaker gereden en we hebben daar onze sleutel gerepareerd gekregen.

Whangarei
Met nummer 1&2 in de pocket, gingen we naar onze volgende locatie Whangarei, we kwamen aan op een gratis parkeerplaats met toilet en WiFi waar we overnacht hebben. De volgende ochtend was het helaas niet al te zonnig en het regende zelfs een beetje. We lieten ons niet kennen en zijn de omgeving gaan verkennen. We zijn naar het AH reed memorial park geweest. We hebben daar de Wangerei waterfalls bezocht en we hebben Kauri bomen gezien. Daarna zijn we naar het hoogste punt gereden: Mount Parihaka, hier heb je een mooi overzicht over de stand en het uitgestrekte landschap. Omdat het hoogste punt(300 meter) was van de omgeving, zijn op deze berg ook een hoop gevechten geweest tussen de Maori stammen die het wel een mooi punt vonden om te bezitten. Pas rond 1850 lukte het de Maori en de kolonisten om naast elkaar te leven. Na deze tour zijn we teruggereden naar de gratis overnachtingsplaats om de volgende dag door te gaan naar de 'Bay of Islands'.

Whangarei (2)