Bay of Islands

19 november 2016 - Bay Of Islands, Nieuw-Zeeland

Op 16 november (dag 5 )  zijn we vanuit Whangarei doorgereden naar het plaatsje Paihia. Het was prachtig weer, hoewel het wat winderig was. Paihia is een klein toeristisch stadje dat ligt aan de kust. Vanuit Paihia vertrekken dagelijks boten naar Russel en de bay of Islands. We hebben in Paihia  rondgelopen om de verschillende tours te vergelijken en hebben gas gekocht voor onze cooker.

Paihia

Die dag zijn we naar de camping Ahora op een klein eiland gereden dat bekend is om zijn kiwi’s populatie. Een deel van de opbrengst van de camping komt ten goede aan het onderhouden van het reservaat. Op de avond probeerden we kiwi’s  te spotten. We liep in het donker rondom het eiland met een rood licht om de kiwi’s niet te laten schrikken. Helaas hebben we ze niet gezien, hoewel we ze hoorden. In plaatst van kiwi’s zagen fonkelende lichtjes in de struiken bij het water, het waren glow worms. Indrukwekkend! Daarnaast was het een heldere avond waardoor we tevens konden genieten van een mooie sterrenhemel.

Aroha IslandAroha Island (4)

De dag erna reden we langs Opito bay (een haven) en reden we door naar Russel. Russel is een romantisch schiereiland en is de eerste permanente Europese nedersetting in Nieuw Zeeland en was voor korte tijd de hoofdstad in 1840. In Waitangi is het verdrag getekend tussen de Engelsen en de Maori. We hebben genoten van het uitzicht vanaf de berg ‘flagstaff hill’ en hebben die dag een boottour geboekt voor de volgende dag.

De boottocht over de bay of Islands.

De weersverwachting voorspelde zon met af en toe een bui, beter dan de dagen ervoor, dus ideaal voor een boottrip. Vol spanning waren we benieuwd of we daadwerkelijk dolfijnen zouden gaan zien, er is immers geen garantie. Het was een prachtige boottocht rondom de eilanden vol met mooie uitzichten en we zagen de beroemde ‘ hole of the Rock’. Een grote rotsformatie met een groot gat waar we met de boot door heen gingen. We kregen veel informatie over de geschiedenis van de bay of islands en over de dolfijnen. De bay of Island telt in totaal 140 Eilanden.

bay of island boottour (8)bay of island boottour (23)

En daar waren de Dolfijnen!
We hebben verschillende soorten dolfijnen naast de boot gezien, dit was prachtig! Ze zwommen naast en voor de boot.  Ik (Nelly) had de extra tour geboekt om ook te gaan zwemmen met wilde dolfijnen, net als ongeveer 20 andere toeristen. Eerst werd gekeken naar de omstandigheden van de dolfijnen (o.a. dat er geen babydolfijnen waren). Nadat er akkoord was moesten we ons snel omkleden en kregen we een snorkelset.

in het net (2)bay of islands zwemmen met dolfijnen

Het was echt onwijs koud in de Oceaan!
We werden gelanceerd in de ijskoude oceaan bungelend in een net. Ik dacht bij mijzelf ‘ waarom wil ik dit en doe ik mijzelf dit aan’, ik had immers al dolfijnen gezien. Vervolgens kregen we een sein, waarop het net naar beneden ging en we mochten zwemmen met de twee dolfijnen. Het was snel zwemmen om in de buurt van de dolfijnen te blijven. Door flink te zwemen was de kou iets meer verdraagzaam. Het zwemmen met flippers was nog een uitdaging. Desondanks hoorde ik de dolfijnen in het water en heb ik ze enkele keren voor mij en onder mij heen zien zwemmen, het was prachtig! Het was een hele belevenis!! Arnoud was blij dat hij niet gelanceerd werd in het koude water toen hij ons toeristen kou zag lijden. In ieder geval kon hij het avontuur goed vastleggen op de foto. Vervolgens hebben we nog een tussenstop gemaakt op een prachtig eiland en zagen we nog een verdwaalde pinguïns. Het was een prachtige ervaring, een zeer geslaagde dag!