Ubud, Bali

27 december 2016 - Ubud, Indonesië

Aangekomen op Bali
Op 22 december kwamen we na een zeer lange vlucht van in totaal 23 uur vanaf Nieuw Zeeland via Taiwan aan op Bali. Bij aankomst werden we overweldigd op het vliegveld door de vele taxichauffeurs die ons maar al te graag wilden vervoeren. Ze kwamen op ons af, bleven naast ons staan, volgden ons waardoor we ons enigszins geïntimideerd voelde. Na een korte onderhandeling met een taxichauffeur gingen we op weg naar Ubud.

We keken onze ogen uit tijdens deze rit. Van het zeer schone georganiseerde Nieuw Zeeland werden we hier geconfronteerd met een chaos aan verkeer en een drukkend klimaat. We zagen overal scooters, kleine brandjes van afval aan de kant van de weg, loslopende honden en kippen. In Ubud zelf werden we al opgewacht door de apenfamilie op straat. We kwamen moe aan in ons hotel in Ubud en zijn op tijd gaan slapen om de volgende dag de stad te gaan verkennen. We kregen elke ochtend in het hotel als ontbijt een pannenkoek en fruit, heerlijk smullen :)

Ubud
Ubud is het culturele hart van Bali. Het woord Ubud stamt af van het Balinese woord Ubad, dit betekend medicijn. Ubud – waar de beroemde film Eat Pray Love is opgenomen- staat bekent om de vele kunstgalerijen. Daarnaast zijn er vele restaurants, winkeltjes en hotels te vinden. Ubud is omgeven door prachtige rijstvelden (Sawa’s)

Monkey Forest
De volgende dag zijn we naar het Monkey Forest gegaan. Een groot bos met apen en met meerdere tempels. Hier zagen we vele prachtige apen lopen. Ze zijn nieuwsgierig en soms ook agressief en kunnen zonder pardon op je springen of grijpen loshangende spullen mee. Toen we een supermarkt bezochten vlakbij het monkey forrest werd een klant die net naar buiten liep al beroofd van z’n spullen door oplettende apen. Diezelfde dag hebben we een bezoek gebracht aan de Ubud market waar je allerlei toeristische souvenirs kan kopen. Ook hebben we het paleis bezocht wat elke avond in het teken staat van de Balinese dans.

monkey forest familiemonkey forest (3)monkey forest (2)monkey forest

Tempels
De dag erna wilden we meer zien buiten Ubud en we besloten om een tour te doen. Na opnieuw een onderhandeling met de taxichauffeur zijn we de hele dag op pad geweest. We begonnen bij de Batuan tempel.

batuan tempelbatuan tempel (3)butuan

Daarna bezochten we één van de oudste tempels op Bali, de Gunung Kawi. Deze tempel is gebouwd in de 11e eeuw en  via een steile trap met 371 treden kom je bij het oude tempelcomplex wat tussen de rijstvelden ligt. Erg indrukwekkend!

trap naar een tempel   Gunung Kawi

We zagen de Elephant cave (), de Tegenungan waterval en gingen langs Pura Titra Empul (heilige water tempel). Deze hindoeïstische tempel wordt door de locals gebruikt voor reinigingsrituelen. Ook is er een plek waar zij kunnen bidden.

Goa Gajahwaterval2

lekker in bad tempelGoa Gajah (4)

Prachtige rijstvelden
We sloten de dag af met een bezoek aan de rijstterrassen (Tegalalang). Dit is één van de mooiste rijstterrassen op Bali. In de avond hadden we een goed restaurant gevonden buiten Ubud te midden van de rijstvelden. Door de stromende regen (moesson) in het donker met behulp van navigatie kwamen we compleet doorweekt aan in het restaurant waar we lekker gegeten hebben. Op Bali kan je overal heerlijk eten :D

Tegalalang (5)Tegalalang (4)

Op onze laatste dag in Ubud zijn we naar de Bratan (Pura Ulun Danu) tempel gegaan. Een prachtige tempel aan het Bratanmeer te midden van de bergen.  Bij deze tempel was het enorm druk met toeristen uit Azië. Hier werden we meerdere keren gevraagd om op de foto te gaan met gezinnen en Nelly kreeg een jong kind in haar armen gedrukt. Die avond liepen we na het eten in het donker over de stoep richting het hotel waar Nelly ineens op straat viel doordat zij in een diep gat stapte. De wegen worden niet zo goed bijgehouden als in NL ;). De knie lag open. Gelijk ontsmet natuurlijk. Enkele dagen erna begon het te ontsteken. Na adviezen van lieve deskundige verpleegkundigen en een toparts via de app is de wond uiteindelijk na een infectie genezen tot een litteken ter herinnering aan Ubud.

watertempelPura Ulun Danu (2)

De volgende dag werden we vroeg opgehaald en gingen we met de speedboot naar Nusa Lembonang. Voor meer foto's zie het fotoalbum :)

Hartelijke groetjes Nelly&Arnoud.