Christchurch

21 december 2016 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Vanuit de prachtige blauwe meren reden we richting Banks Peninsula in de buurt van Christchurch, naar onze laatste camperovernachtingsplaats: Little River Campground. Een mooie rustige camping in de natuur op een uur rijden vanaf Christchurch. Hier hebben we onze laatste maaltijd gekookt in de campingkitchen. Arnoud heeft die avond  heerlijke hamburgers klaar gemaakt, zijn specialiteit.

Christchurch
Na het inleveren van onze campervan verbleven we voor aan aantal dagen in een Air B&B  in een buitenwijk van Christchurch. Christchurch is de grootste stad van het Zuidereiland en heeft ruim 300.000 inwoners en is al herhaaldelijk getroffen door zware aardbevingen in 2010 en 2016.

De host was een vriendelijke vrouw en we voelden ons snel op ons gemak. Ze gaf ons tips over de bezienswaardigheden en we hadden leuke gesprekken met haar over tal van onderwerpen. Arnoud hielp haar zelfs met het efficiënter inrichten van haar tv/media installatie waarop ze een Chromecast had aangeschaft. Voor het avondeten vonden we een lekker chinees restaurant, even verderop in de straat.

In de dagen erna hebben we het centrum verkend. Wanneer je door de stad loopt,  zie je gelijk de gevolgen van de aardbevingen. We zagen diverse gebouwen met grote scheuren of gebouwen die grotendeels ingestort waren.

christcburch ruïneondersteuning huis

Bij de laatste aardbevingen in Kaikoura kwamen bij veel mensen in Christchurch de nare berinneringen naar  boven van de aardbeving in 2011.  Veel mensen kampen hierdoor met angst en stressklachten.

ingestorte kerkingestorte kerk

Bij Cathedral Square zagen we dat de Christchurch kathedraal flink ingestort was. Een vreemde beleving dat het slechts enkele weken geleden was dat er een hevige aardbeving was geweest in Kaikoura op zo’n 180 km rijden vanaf Christchurch. In die zin bracht dat nog wel iets van spanning mee. Het huis waar wij zaten zou aardbeving-proof zijn. Ondanks de aardbevingen zagen we dat de stad leeft en volop bezig is met wederopbouw.

art galleryop de fiets museum canterbury

Tijdens onze dagen in Christchurch hebben we diverse musea bezocht. Zo gingen we naar Christchurch Art Gallery en het Canterbury Museum geweest. Ook zijn we in een groot winkelcentrum buiten de stad naar de bioscoop gegaan en hebben we ‘Office Christmas Party' gekeken, om een beetje in de stemming te komen voor kerst, het was een hilarische film en we hebben ook hier heerlijk gelachen.

Re startNew regent street

Daarnaast was er Re: start, een straat/pleintje met allerlei kleine winkels, foodtrucs, kunst en eetstalletjes waar je lekker kan lunchen. Dit is een antwoord op de aardbeving van 2011 waarin de meeste winkels in de hoofdstraat ingestort zijn. We hebben in het dichtbij zijnde winkelcentrum kerstinkopen gedaan (kerstmutsen) en genoten van een heerlijke bak sushi. Ook hebben we gewandeld door het Hagley park en de sfeer geproefd in een knusse straat die in Spaanse stijl ontwikkeld is: New Regent Street.

We hebben nog een paar dingen geregeld voor Bali en vlogen via Melbourne naar Taipei en via Taiwan naar Bali, dit kwam neer op 23 uur vliegen. Een hele omweg om op de bestemming te komen. Onze host stond erop om ons af te zetten bij het vliegveld, ontzettend vriendelijk! We gaan het prachtige Nieuw-Zeeland onwijs missen!

1. Lennart:
    25 januari 2017
    Ziet er mooi uit. Zal wel gek zijn inderdaad die aardbevingen. Ik ga Office Christmas Party downloaden als die op DVD is, klinkt goed.

EN! Heel veel plezier op Bali hoor!!!!