gletsjers

4 december 2016 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Vanuit een mooie camping in de buurt van Greymouth aan het water stonden 2 gletsjers op het programma: de Franz Josef glacier en de fox glacier.

Op de onze route kwamen we eerst de Franz Josef gletsjer tegen. De route bracht ons langs mooie meren en langs de kust. Onderweg heb ik (Arnoud) nog voor loodgieter gespeeld en m'n broertje midden in de nacht Nederlandse tijd uitgelegd hoe hij weer warm water kon krijgen in het koude Nederland .

Door de opwarming van de aarde, is de Gletsjer helaas niet meer te bereiken zonder helikopter. Zo'n helikopter brengt je bovenop de gletsjer waar je dan eventjes kan rondwandelen. De prijzen waren bizar hoog (600- 800 euro voor een half uur). We hebben besloten om het uit te sparen voor andere dingen tijdens onze wereldreis.

Vanuit de parkeerplaats was het een uur lopen naar het punt waarbij je het meest dichtbij de gletsjer kon komen. De hele vallei waar we doorheen liepen was in z'n geheel uitgehold door de gletsjer en nu was er alleen nog maar een topje bovenop de berg van over, beide constateringen zijn best heftig!

We verbleven die avond op een gratis campingspot naast het smeltwater van de Franz Josefgletsjer alvorens we door zijn gegaan naar de Fox gletsjer.

De Fox gletsjer is vanaf de zijkant een stukje minder mooi, al kun je er wel dichterbij komen. We besloten om de wandeltocht te doen richting het uitzichtpunt. Op bepaalde stukken mocht je niet stoppen in verband met het mogelijk vallen van stenen. De Fox gletsjer is aan de voorkant iets minder mooi dan de Franz. Josef. Er was tevens een mooi uitzichtspunt waardoor je de fox nog beter kon bewonderen.

Last but not least, stonden de mirror lakes op het programma. Dit meer is, als het windstil is, een spiegel waardoor je de bergen is spiegelbeeld in het meer kunt bewonderen. Helaas was het bewolkt en niet windstil, dus de mirrorlake was eigenlijk gewoon een grote vijver waar je een mooie wandeling omheen kon maken.

Na de mirrorlake zijn we langs de kust via Haast doorgereden. Dat was haast hilarisch, want het was haast een echt dorpje. We hadden haast, dus we hebben Haast weer snel achter ons gelaten. We zijn naar een DOC camping gereden. DOC staat voor Department Of Conservation. Zo'n camping wordt in stand gehouden door de overheid. Voor zo'n 10 euro per persoon per nacht mag je er staan. Dat is overigens best veel, want je hebt er alleen maar een toilet (geen flush). Wat je hier ook hebt zijn sandflies. Dat zijn kleine vliegjes ( denk aan fruitvliegjes) die kunnen steken en vervolgens jeuken die plekken als een gek. Helaas was het zo erg qua sandflies dat we de auto niet meer uitkwamen nadat we onze maaltijd in de auto hebben opgegeten. Gelukkig was het de volgende dag beter weer en konden we onze reis vervolgen naar Wanaka en Queenstown.