Great Ocean Road

29 oktober 2016 - Great Ocean Road, Australië

We zijn al een paar weken onderweg in het mooie Australië. We besloten om bij "Point Leo" een paar dagen rustig door te brengen. We wilden eigenlijk naar Philips Island vanwege de beroemde pinguïnparade. De pinguïns komen daar bij zonsondergang aan land. Door een foutje heb ik (Arnoud)  de navigatie ingesteld naar de verkeerde camping die aan de overkant lag van Philips Island. Hierdoor hadden we een mooie camping maar geen pinguïns.

De camping was rustig, we stonden aan zee met onze campervan. We hebben heerlijk gewandeld aan een verlaten strand. Het was geen hoogseizoen en we hebben slechts een paar mensen gezien in de drie dagen dat we er zaten. We hebben gelezen en genoten van de zon die nog even doorkwam. Op de derde dag zijn we naar de hotsprings gegaan in Sorrento om heerlijk te ontspannen. Deze dag was het gelukkig wat bewolkt, dus we konden zonder zonnebrand heerlijk genieten van de buiten spa’s, ook al hadden we wel een beetje last van onze verbrande benen. De dag erna zijn we op pad gegaan om met de Ferry van Sorrento naar Queenscliff te varen om zo te beginnen aan het avontuur van de Great Ocean Road!

The Great Ocean Road

We hebben twee dagen over de Great Ocean Road gereden. Wat een feestje was dat . Voor de niet kenners: The Great Ocean Road is aangelegd om bezoekers van ver, zoals wij, jaloers te maken op Australië. Een prachtige weg langs de zuidkust van Australië. Deze weg is meer dan 240 km en begint in Torquay en gaat richting Warnambool. Deze weg is aangelegd in 1919 tot aan 1932 door soldaten die terugkwamen van de eerste wereldoorlog. Het is een oorlogsmonument voor slachtoffers uit de eerste wereldoorlog. Het was een prachtige route en we zijn nog nooit zo vaak op een weg gestopt om te genieten  van de mooie uitzichten.

Het is een weg die hoog gebouwd is in de kliffen met uitzicht op de oceaan en alle baaien, stranden, golven, rotspartijen, bergen en heuvels in de verte. Als je van autorijden houdt is dit een weg die niet mag ontbreken aan de wegen die je gereden moet hebben: CHECK .

We reden naar Torquay het officiële begin van de B100 zoals de Great Ocean Road officieel in Google maps heet. Halverwege onze tocht maakte we een stop in Lorne voor het uitzichtpunt 'teddy' en we hebben de Erskine falls bezocht. We zijn doorgereden naar een gratis camping met veel wilde dieren om ons heen. Zo zagen we koala’s en werden we vergezeld door een familie papegaaien tijdens het koken. De volgende dag hebben we heerlijk aan het strand ontbeten en we hebben onze reis vervolgd over de Great Ocean Road.

We reden door naar de andere highlights van de Great Ocean Road: De 12 apostelen. Dit zijn langwerpige hoge stukken rots die in het water staan en nog niet zijn weg gebeukt door de metershoge golven. Het zijn er inmiddels al geen 12 meer aangezien sommige al zijn bezweken. Ze zijn nog steeds zeer indrukwekkend om te zien. Verder zagen we De loch arch gorge, de thundercave en de London bridge. Na te hebben genoten van de uitzichten zijn we naar een scouting camping gereden om de volgende dag weer door te rijden via Warnambool naar de Grampians.

De Great Ocean Road is absoluut een must see in Australië! :D

1. Ruud & Netty:
    19 november 2016
    Wow, ik zet de Great Ocean Road ook op mn verlanglijstje.......
    Geweldig dat jullie dit allemaal kunnen zien
  2. Wanda:
    26 november 2016
    Hey Nelly en Arnoud! Prachtige omgeving zeg! :D Het lijken wel foto's van een ansichtkaart!

Liefs, xxx Wanda