Milford Sound

9 december 2016 - Milford Sound, Nieuw-Zeeland

Hoi meelezers, vrienden en familie,

Vanuit Wanaka gingen we via Te Anau door naar Milford sound. Milford Sound is de beroemdste Fjord van Nieuw Zeeland en ligt in Fiordland National Park. De fjord is 16 km lang en ligt aan de open zee. Het was een lange rit in de regen, dit omdat er maar één weg naar toe gaat.  We wilden onderweg tanken maar helaas werkte de pinpas niet waarop we weer moesten terugrijden naar Wanaka omdat we niet zeker waren of we nog een tankstation zouden tegenkomen.  In het donker kwamen we aan op een DOC camping, net voorbij Te Anau.

De volgende dag stonden we vroeg op en reden we via een prachtige route (Milford Road) richting Milford Sound.

Milford uitzicht2milford sound (10)

Tijdens deze route genoten we van de prachtige bergen met sneeuw, rotswanden, meren en honderden watervallen. Via een donkere smalle, natte lange (1.2km) uitgehakte Homer tunnel reden we richting de haven van Milford. Hier maakten we een boottocht van twee uur waarbij we uitzicht hadden op de hoogste berg ‘Mitre Peak’ en talloze watervallen, mooie bergen. Ook zagen we zeehonden.

milford (5)milford (4)

Het uitzicht was fantastisch!! Daarnaast kwam de zon door en onze dag kon niet meer stuk. Het blijkt er namelijk 220 dagen van het jaar te regenen. De dagen voor en na ons bezoek bestond uit regen..

Milford uitzicht boot3milford (6)

Daarna gingen we door naar Chasm, een rivier met sterk stromend water waar bijzondere rotsen te zien waren (rotsen met gaten).

Milford gaten in de rotsen (Chasm)

Verder zijn we nog gestopt bij een mooi uitkijkpunt op de bergen en zagen we de zeldzame berg papegaai ' Kea’.

Milford KeaMilford uitzicht

Vervolgens zijn we doorgereden naar het kleine plaatsje Lumsden om daar te overnachten.