Tongariro national park

25 november 2016 - Tongariro National Park, Nieuw-Zeeland

Tongariro National Park is een groot natuurpark op het Noordereiland dat ligt aan de zuidkant van lake Taupo. Het park heeft drie actieve vulkanen. In 2012 is er nog één uitgebarsten.  Het is het oudste en populairste park van Nieuw Zeeland. Er zijn tal van mooie wandelpaden. De bekendste is een wandelpad tussen twee vulkanen (tongariro alpine crossing). Dat is een tocht van 17km of 6 uur enkele reis, lopend.

De reis naar Tongariro begon met een zoektocht naar een camping. We wilde wat geld besparen en zijn op zoek gegaan naar een gratis camping. De eerste was al helemaal vol waarna we naar een camping verderop zijn gereden (50 km). Een fijne camping midden in de natuur aan een rustig beekje.

De volgende ochtend scheen de zon volop . We zijn vroeg vertrokken voor het maken van een mooie wandeling. Vanuit Whakapapa village zijn we naar de Taranaki falls gelopen. Een prachtige wandeling van ruim twee uur. De lange wandeling van 34 km was niet echt ons besteed, hiervoor moeten we toch nog wat meer trainen :P

De route bracht ons langs een riviertje van het smeltwater van het ijs op de vulkanen. Tijdens deze wandeltocht hadden we een fantastisch uitzicht op de vulkanen. Ook zagen we de grens waar het lava kwam bij een uitbarsting van 15.000 geleden.

Toen we aankwamen bij de waterval was het tijd voor een lekkere boterham. We zagen wat mensen in zwemkleding een dappere poging ondernemen om te zwemmen in het ijskoude poeltje waar de 20 meter hoge waterval in kletterde.

Ik ( Arnoud) kon natuurlijk niet achterblijven en er moest ook een foto komen van onder de waterval! Zonder waterschoenen en mét glibberige stenen was het een gevaarlijke onderneming. Met gevaar voor eigen leven ben ik op handen en voeten onder de 20 meter hoge waterval gaan staan. Het water was erg koud, maar de zon  zorgde gelukkig snel voor wat warmte, na het smeltwaterval avontuur. Nelly kon natuurlijk niet achter blijven en alhoewel ze geen zwemkleding had, lukte het haar toch om wat stenen te beklimmen en dicht bij de waterval te komen. Na een kleine uitglijder, zat de schrik er eventjes in, maar er was gelukkig niets ernstigs, behalve wat schaafwonden.

Vervolgens hebben we onze mooie wandeltocht vervolgd en zijn we in een rondje terug gelopen. Een geslaagde dag!